Blogger Ambasador la #RDTC2017
Distribuie articolul
În 5 Octombrie 2017 am asistat în calitate de Blogger Ambasador la ediţia a IV-a a Romanian Digital Travel Conference (RDTC), un eveniment iniţiat de Eventur şi Friends 2.0, ce se adresează celor care lucrează în industria de turism, dar în special agenţiilor de turism.
Dar nu tuturor agenţiilor de turism, după umila mea părere.
Ci tour operatorilor care vând online. Informaţiile primite de la speakeri se adresau deopotrivă agenţiilor revânzătoare, chiar şi bloggerilor de travel, însă trebuia să citeşti mult printre rânduri.
O să vă explic ce vreau să spun: speakerii, specialişti în marketing online, optimizare rate de conversie şi a soluţiilor şi aplicaţiilor web & mobile, marketing tehnology, au fost unul şi unul, însă mă îndoiesc că mai mult de 20% din cei din sală au înţeles prezentările lor şi termenii de specialitate folosiţi.
Sala a fost reprezentată prin câţiva (mai exact 3 sau 4) oameni care au pus întrebări speakerilor, dar atât!
De ce? Vă spun eu de ce (şi asta este părerea mea personală că om de turism de 17 ani şi blogger de travel de anul acesta).
Cu mici, foarte mici excepţii, companiile de turism nu există în zona digital.
Este o concluzie pe care am tras-o încă de la Top Social Brands 2017, pentru cele mai prezente branduri în social media în 2016:
„Din topul celor 75 de branduri foarte active în social media, pe domeniul meu super nişat nu există decât unul singur, KLM. Ceea ce poate fi de bine (există loc pentru agenţii şi bloggeri să încerce să ridice companiile din turism în top) sau de rău (companiile de turism nu înţeleg sau refuză un asemenea tip de promovare?). „
La ediţia precedentă a #RDTC Ana Smadeanu, managing partner Seven Media, a lansat e-bookul „Cat de digitalizat este turismul românesc?”, un studiu exclusiv efectuat în rândul agenţiilor de turism care a arătat că experienţa companiilor în zona digital are nenumărate opţiuni de îmbunătăţire.
Dragi speakeri şi oameni din marketingul online, să vă spun un secret: agenţiile de turism (majoritatea), fie ele tour operatoare sau detailiste nu investesc în marketing online. Multe nu au nici departament de marketing in-house, sau au angajat un specialist marketing pe care l-a trimis şeful la conferinţă, care a plecat la fel de doxă cum a venit.
Nu ştiu câţi oameni din sală ştiau despre campanii de Ad-uri, rată de conversie, CRO, Content Marketing, keyword planner, targetare specifică, etc. Ar fi interesant câţi patroni de agenţii de turism erau în sală, care ar recunoaşte că sunt mult în urma evoluţiei tehnologiei şi că ar avea nevoie de ajutor.
Au nevoie de ajutorul mai multor persoane, pe lângă agenţi de turism şi ticketing bine instruiţi, inclusiv cu cursuri de customer făcute:
- Au nevoie de un web designer care să le construiască un website viabil, mobile responsive, bine structurat, care se încărcă repede;
- Au nevoie de un specialist în marketingul online (chiar serviciu externalizat) care să îi ajute cu multiplele platforme de marketing online, usability şi optimizarea conversiilor, cu trasarea strategiilor potrivite lor;
- Au nevoie de un creator de conţinut de calitate, care să aibă cunoştinţă şi despre Content Marketing, astfel încât textele pe care le pun în programele turistice, descrierea locaţiilor sau a obiectivelor turistice să nu mai fie identică cu cea de pe wikipedia; au nevoie de un povestitor, sau chiar un blog al agenţiei (aşa cum s-a şi sugerat spre finalul conferinţei) – tip: mă puteţi contacta pentru redactarea de conţinut de calitate sau servicii de social media sau vă pot recomanda oameni care din asta trăiesc;
- Au nevoie de un community manager (om de social media) care să pună în valoare tot ceea ce fac oamenii de mai sus, să creeze şi întreţină o comunitate (Ciprian Caraba de la Tripsta a spus că o personalizare 1 la 1 a interacţiunii creşte retenţia posibililor clienţi cu 24%);
- Au nevoie de fotografii excepționale cumpărate de la fotografi profesioniști pentru produsele / serviciile turistice pe care le vând, altele decât cele luate free de pe net ce figurează pe site-urile tuturor agenţiilor);
- Au nevoie de o strategie de business şi finanţe, publicitatea şi serviciile adiacente ei costă, dar realizată corect duce la creşterea vânzărilor (vânzări = trafic x rata de conversie x comanda medie).
Cele care investesc fac eforturi să îşi apropie clienţii chiar cu campanii şi instrumente de marketing specifice de care X din agenţia Y habar nu are.
Bloggerii de travel (şi nu numai) investesc în deplasările lor, în site-ul lor, în cursuri pentru a fi la curent, crează conţinut de calitate (mulţi din ei) şi ştiu să vândă poveşti.
Concluziile mele după #RDTC2017:
- Îmi doresc să văd mai multe companii de turism (agenţii, companii aeriene, hoteluri sau pensiuni, birouri de promovare zonală turistice) în Top Social Brands 2018 sau pe viitor;
- Aş vrea să văd mai multe campanii ale agenţiilor de media în care să fie implicate branduri şi bloggeri de turism, comparativ cu restul nişelor procentul este infim;
- Pentru un zbor anulat sau cu întârziere mai mare de 3 ore, ai dreptul conform EC Reg. 261/2004 la o compensaţie între 250 – 600 Euro. Te poate ajuta Flight Refund să obţii banii înapoi, în schimbul unui comision de succes de 30% din sumă.
- Andrei Ursuleanu de la ThinkDigital Group spune că 90% din traficul de ecommerce vine din Google şi Facebook, însă publicitatea pe platformele premium ridică brandul cu 67%. A mai subliniat apariţia şi creşterea platformelor de conţinut.
- 29,26% din utilizatori online au folosit în 2016 un program adblock (blocare a publicităţii).
- 22.957 branduri, 50 milioane bucăţi de conţinut şi 75,5 miliarde de interacţiuni se luptă pe aceeaşi audienţă.
- În Top 10 websites de travel după numărul de impresii (categoria bilete de avion & călătorii), întocmit de cei de la Upswing, figurează două OTA (Vola şi Paravion) şi încă 3 agenţii de turism care vând şi online (Eximtur, TUI şi Aerotravel). Locul 1 este ocupat de… cine credeţi? Booking.com. Normal, că investesc 1 milion de dolari, zilnic, în publicitate, mai mult chiar decât Amazon (spune Eugen Predescu de la Canopy).
- Colegul meu, Petruş Lungu, a sintetizat foarte bine întreaga conferinţă aici: #RDTC2017 highlights. Engagement economy, noul focus al afacerilor din turism
Sper să mă mai primească şi anul viitor Alex, Anita, Mădălin şi restul echipei (ii felicit pentru organizarea impecabilă, pe această cale), ca să observ o schimbare evidentă în bine a relevanţei companiilor de turism în online.
Nu de alta, dar mă încumet să pun umărul la construirea şi poziţionarea în piaţă a oricărui brand de turism care merită, inclusiv al meu.
Închei cu un citat care mi-a plăcut tare şi pe care l-am văzut la conferinţă (nu mai ţin minte în prezentarea cui), de Marty Neumeier (The Brand Gap, Zag, Metaskills, The 46 Rules of Genius):
„The old way to grow a business: build a brand, advertise, build customers.
New way to grow a business: create the customers, they’ll build your brand.”
Colegi din turism, marketing online și social media, cum se văd companiile de turism din banca voastră?
Sper că găseşti util și ușor de parcurs articolul nostru. Dacă da, nu uita să ne urmăreşti pagina de Facebook, contul de Instagram şi să dai share articolului.