Sfaturi pentru o croazieră reușită – croaziere cu copii
Distribuie articolul
Este momentul pentru dezvăluirea unor sfaturi pentru o croazieră reușită, care să te ajute să îți formezi o imagine despre cum se desfășoară o croazieră de la momentul îmbarcării la cel al debarcării.
Sper că ai citit articolele anterioare în care ţi-am dezvăluit motivele pentru care noi considerăm că croazierele cu copii sunt vacanţe perfecte pentru toată familia, dar și cum să rezervi o croazieră de vis pentru familia ta.
După ce ai rezervat cu un agent croaziera, biletele de avion, hotelurile, excursiile opţionale, ai luat vizele şi te-ai informat asupra condiţiilor de călătorie, agentul îţi va trimite cu circa o săptămână – două înainte de plecare documentele de călătorie şi îţi va face check in online la croazieră, însemnând că el va completa online în sistemul liniei datele tale personale (sau îți va aminti ție să o faci).
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Formularul de înregistrare online
In cazul în care înregistrarea o va face agenția, îți va trimite un formular tipizat ce conține numărul rezervării, numele companiei, numele vasului, data de îmbarcare și anumite date cu câmpuri libere, pe care va trebui să le completezi pentru fiecare pasager din familie:
- numele de familie și prenumele (conform pașaport);
- adresa de e-mail;
- info demografice (sex, stare civilă, data și locul nașterii, adresa de domiciliu, oraș, cod postal);
- numărul de telefon;
- naționalitatea;
- informații din pașaport (număr, țara emitentă, data expirării);
- persoana de contact în caz de urgenţă (nume și telefon)
- dacă garantarea cheltuielilor extra la bordul vasului se face cu numerar sau carte de credit.
In cazul în care faci tu înregistrarea online, o vei putea face cu circa 3 zile înainte de îmbarcare și vei completa aceleași câmpuri de informații.
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Cartea de îmbarcare (SetSail sau Xpress Pass)
Fiecare linie de croazieră o numește diferit, dar reprezintă același lucru – o carte de îmbarcare (la fel ca la avion ) pe care o primești la adresa de e-mail notată în înregistrarea online, după ce ai parcurs pasul de înregistrare, sau de la agenție după ce ai trimis formularul și ei au introdus datele tale în sistem.
Acest Pass contine:
- un cod de bare unic;
- numele pasagerului (se face unul pe fiecare pasager);
- numărul rezervării;
- numărul cabinei și puntea (etajul);
- datele de calatorie;
- numele vasului;
- portul de imbarcare;
- sfaturi pentru imbarcare.
Este obligatoriu să printezi acest Pass sau să îl salvezi în telefon, să îl ai la îndemână în momentul îmbarcării efective, împreună cu pașaportul valabil, vizele necesare și cartea de credit pe care ai înregistrat-o online (dacă nu ai ales opțiunea de garantare a cheltuielilor cu numerar).
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Guest Ticket Booklet (sau biletul de croazieră)
Împreună cu cartea de îmbarcare vei primi de la agenție pe e-mail biletul de croazieră pentru familia ta, un fișier pdf cu multe pagini, ce conține:
- sumarul croazierei (din nou, informații despre vas, pasageri, data și locul îmbarcării / debarcării, cabina, puntea, ora de cina confirmată – de obicei 18:30 sau 20:30);
- scrisoarea de îmbarcare – în ea vei găsi intervalul orar în care poți ajunge la port pentru îmbarcare, în funcție de numărul punții pe care se afla cabina ta (exemplu: dacă ești la puntea 8 poți merge intre orele 14.00 – 15.00);
- itinerariul croazierei sub forma de tabel, cu ziua din săptămână, data, porturile în care oprește vasul, dacă andochează (D – dock) sau ancorează în larg și folosești naveta (T – tender), 0ra de sosire în port, ora de plecare a vasului din port;
- informații despre documente de călătorie necesare (din nou, pașapoarte valabile, vize, informații medicale, alerte despre virusuri în zona, documente necesare pentru minori ce nu călătoresc cu reprezentanții legali);
- informații despre portul de îmbarcare (denumirea portului, cum ajungi acolo cu avion sau cu mașina, dacă exista parcare la port);
- sfaturi generale despre ce punem și ce nu punem în bagaj;
- întrebări frecvente și răspunsuri;
- garantarea cheltuielilor extra la bord (formular în care trebuie sa completezi datele cardului de credit sau cash, cu garantarea cheltuielilor cu același card pentru toți ocupanții cabinei);
- etichetele personalizate de bagaje (luggage tags) – o coală format A4 marcată cu numele vasului, data și portul de îmbarcare, puntea, cabina și loc pentru trecut numele cu pixul, trasată cu liniuțe și instrucțiuni să poată fi îndoită și lipită / capsată în jurul mânerului bagajului tău;
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Sosirea la portul de îmbarcare, procedurile de securitate și check in
Predarea bagajelor mari
Ajungi la port, te întâmpină hamalii. Capsezi / lipești etichetele de bagaj și predai bagajele mari către ei, le vei găsi mai târziu în fața cabinei tale (acest procedeu poate dura și câteva ore, citește mai jos trucurile pe care le folosim noi pentru a ne bucura de croazieră încă de la îmbarcare).
Se mai întâmplă să se rupă etichetele uneori la manevrare, nouă ni s-a întâmplat o singură dată în cinci croaziere. NU te impacienta! Găsești bagajele la camera de bagaje de lângă recepția de pe vas sau lângă Guest Services, mergi acolo, identifici bagajul și îl ridici.
Controlul de securitate
Este exact ca la aeroport, treci prin scanner corporal și pentru bagajele de mână, golești buzunarele de metale, telefoane, etc. Treci prin filtrul de securitate și mergi la birourile de check in.
Dacă ai de gând să aduci la bord alcool sau cartușe de țigări, verifică politica fiecărei linii și pune-le în bagajele mari ce merg direct la cabină, nu le lua la mână.
Aceste controale și scanări se fac la fiecare port de îmbarcare și la fiecare port-of-call (port ce se vizitează), chiar dacă scanarea are loc în interiorul vasului, îți pun la păstrare băutura (vad în scanner sticlele și ți le opresc, urmând să ți le înapoieze la finalul croazierei). Deh, trebuie sa își vândă marfa lor, nu?
Procedura de check in
Este relativ simplă, însă uneori durează pentru că unii pasageri nu respectă intervalul orar alocat și aglomerează alte slot-uri, sau sunt foarte multi pasageri pe vas.
Se face la ghișee / birouri unde prezinți documentele de croazieră (cartea de îmbarcare), pașapoartele și cardul de credit.
La acel moment ei au cardurile de cabină (stateroom card) imprimate cu numele tău, numărul cabinei, puntea, dar și stația de urgență (Muster Station, la care trebuie sa te prezinți în caz de urgență).
Cardul de cabină îți va servi ca:
- act de identitate în porturile vizitate care nu solicită identificarea cu pașaport sau a unei vize de intrare;
- cheie a cabinei;
- card pentru cheltuieli extra la bord (îl poți folosi pentru cumpărarea de băuturi, excursii, suveniruri, urmând ca recepția să debiteze cardul de credit folosit la îmbarcare pe măsură ce faci cheltuieli).
Tot la check in ți se face o fotografie rapidă (say cheese!) care se încarcă în sistem pentru fiecare pasager. Personalul de pază verifică la fiecare scanare de card, la urcarea și la coborârea de pe vas, dacă persoana ce deține cardul este cea înregistrată în sistem.
Ai făcut check in, mergi prin terminal până la vas. Fă o fotografie cu familia înainte să urci, fotograful vasului te așteaptă într-un punct amenajat, iți prelucrează poza și îți pune (ulterior) vasul pe fundal, data de îmbarcare și linia de croazieră. Sigur, va trebui sa cumperi fotografia mai târziu, dar dacă decizi să nu o faci, nu costă nimic să te lași fotografiat.
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Ai ajuns la bord. Ce faci mai departe?
Unele linii de croazieră te așteaptă cu șampanie, altele nu.
Majoritatea au un birou de înregistrare a copiilor imediat cum urci la bord. Copiilor li se pun brățări marcate cu numărul cabinei și numărul stației de urgență (în cazul în care se rătăcesc sau sunt la club și exista o urgență, personalul îi aduce direct la stația respectivă, unde se întâlnesc cu părinții).
Înregistrează copiii (dacă vor și sunt suficient de mari) la club, află care e oferta lor și programul de child care gratuit, ce activități sunt planificate în ziua respectivă (fiecare linie are pliante zilnice cu activitățile de la club).
Mergi să vizitezi cabina, lasă bagajele de mână acolo, eventual schimbă-te în costum de baie și fugi la piscina / pe punte. Dacă îți e foame, caută restaurantul bufet, sau verifică pe programul zilnic al croazierei unde poți mânca la ora aceea.
Fă o plimbare prin vas ca să te obișnuiești cu vibrația lui, vezi care sunt cele mai apropiate lifturi, dacă ești la provă, la pupă sau în mijlocul vaporului. Nu-ți face probleme, există indicatoare cu schema vasului peste tot, indicații către restaurante, baruri, puntea superioară, teatru, etc. Într-o zi maxim vei ști pe dinafară toate locurile de pe vas.
Sfaturi pentru o croazieră reușită – Trucurile Familiei Hai Hui
Ti-am promis niște trucuri suplimentare pe care le aplicam noi într-o croazieră, ca să ne bucurăm din plin de ea. Iată-le:
- Printează acasă eticheta de bagaj în câte exemplare ai nevoie (câte una pentru fiecare bagaj al familiei pe care îl dai hamalilor), ca să eviți să alergi după xerox prin port; hamalii au ei capsator, dar poți aduce o rolă mică de scotch pentru a lipi etichetele în jurul mânerelor bagajelor; mai multe sfaturi despre bagajele pentru o croazieră găsești în articolul acesta.
- Pregătește un bagaj de mână pe care să îl iei cu tine, fie dacă vii de la un hotel de lângă portul de îmbarcare sau de pe avion, în care să ai schimburi lejere, costumele de baie, documentele și medicamentele necesare, cele necesare pentru copii, lucrurile valoroase); îți va fi tare util în cazul în care vrei sa mergi la piscină și bagajul mare sosește abia după vreo 3-4 ore;
- Pune lucrurile valoroase în safe-ul din cabină și pleacă liniștit la plimbare – nu ai nevoie de bani sau carduri de credit la tine, nu ai nevoie de pașaport; ia-ți doar cardul de cabină (stateroom card) și aparatul foto!
- Ia-ți de acasă port ecuson (un ecuson legat de un șnur, care se poartă la gât) – poți cumpăra de pe vas, dar dacă ai acasă, nu merita să dai bani aiurea; în el vei pune cardurile de cabină, e super util la coborârea / urcarea de pe vas, personalul de securitate îl scanează imediat (nu mai stai să îl cauți prin portofel, poșetă, buzunare, genți). E util și seara la cină, când vrei să comanzi ceva de băut, sau la piscină. Noi folosim două bucăți, una eu și una Florin, fiecare ține cardul propriu și pe al unuia din copii.
- Du-te la exercițiul obligatoriu de securitate (safety drill). Vei fi anunțat în programul zilnic printat, dar și verbal, unde și la ce oră are loc. Are loc în prima zi de îmbarcare, este obligatoriu pentru toți pasagerii (scanează cardurile de cabină și țin evidența celor care nu au participat, aceștia sunt chemați la alt exercițiu a doua zi și tot așa), durează cam 30 de minute cu totul. Este util să știi cam ce ți-ar putea salva viața în caz de urgență.
- Nu achiziționa pachet de băuturi în avans (decât dacă ești băutor serios). Am făcut o comparație, ieși mai ieftin atunci când comanzi de băut ce vrei la fiecare masă, sau la un bar, decât dacă ai cumpărat pachet de băuturi care costă 300-500 euro / pasager. Fă singur un calcul în prima zi, ia lista de băuturi și estimează cât beți pe zi, toată familia (sucuri, alcool, cafele speciale, cocktailuri).
- Studiază oferta magazinului foto, oferă pachete complexe de fotografii printate și în format digital (în jur de 200 – 250 euro sau USD pachetul). Dacă decizi să cumperi acest pachet, fotografiile de pe vas și în porturi sunt o amintire extrem de plăcută. Fotografii sunt peste tot pe vas, există mini studio-uri amenajate pe vas, îți fac fotografii la piscină sau la debarcarea în porturi. Până la urmă, fă fotografiile, nu costă nimic să le faci, ci doar să le iei acasă. Dar măcar ai timp să te decizi, vezi cum arată, etc.
- Citește în fiecare seară programul de a doua zi. Il vei găsi, de obicei, pe pat, seara, pus de steward (cel care face curățenie în cabină). In el găsești informațiile despre orele de deschidere a magazinelor și restaurantelor de pe vas, despre distracțiile pentru cei mari și cei mici, orele de spectacol, portul în care urmează să ajungeți sau alte informații utile (gen fus orar, vreme, dress code, seară de gală sau seară tematică).
- Dacă îți dă mâna, dă-i un bacșiș (simbolic, gen 10-20 dolari sau euro) celui care îți face curat în cabină. Nu se știe cât din bacșișurile obligatorii care se achită pe vas ajung, de fapt, la el / ea. Cei care fac curat în cabine sunt cei care nu prea ajung să iasă să viziteze porturile în care oprește vasul, care lucrează zilnic și provin din tări dezavantajate. Poți să te trezești cu niște ciocolate în plus pe pernă sau cu un elefant făcut din prosoape ca răsplată. La fel procedăm și cu cei care ne servesc la cină, odată cu alocarea numărului mesei aveți arondați un ospătar și un ajutor de ospătar, aceiași seară de seară. Noi plecăm pregătiți cu 50 euro în plus pentru oamenii aceștia.
- Urmărește ofertele de reduceri la magazine (nu cumpăra suveniruri din prima seară). Spre mijlocul / finalul croazierei se fac sale-uri și discount-uri la magazine, există zile în care sunt reduceri sau oferte 2+1 la anumite magazine.
- Încearcă să studiezi încă de acasă oferta de tururi opționale în porturi pusă la dispoziție de linie și să le rezervi dacă îți convin. Astfel economisești timp, îți vin biletele pentru tururi direct în cabină, plătești în avans și ușurezi bugetul din timpul croazierei. Dacă nu le alegi pe acestea, vezi poate găsești oferte mai bune la tur operatori locali sau dacă exista shuttle din port către centru și vizitezi pe cont propriu. Pentru familiile cu copii mici (sub 10 ani), recomand tururile organizate, logistic este mai ușor, chiar dacă este un pic mai scump. Poți citi mai multe despre excursiile din porturi aici.
- Nu rata spectacolele de la teatru seară de seară, majoritatea sunt foarte distractive. Am mai nimerit și program de varietăți pentru vârsta a treia (dacă nu ne-a plăcut ori s-au plictisit copiii, am ieșit din sala de teatru și am făcut altceva).
- Încearcă toate activitățile destinate copiilor, adulților si familiei despre care am mai scris, dacă poți.
Aveți și voi ponturi pentru cititori, din experiențele voastre anterioare? Dacă da, va rog sa le lăsați într-un comentariu la articol și le adaugăm celor scrise de noi mai sus.
Nu uita să urmărești episoadele următoare despre experiențele noastre din croazierele cu Royal Carribean, Celebrity Cruises sau MSC Cruises.
Găsești utile articolele noastre? Ajută-ne cu un share pe rețelele de socializare și nu uita să urmărești pagina noastră de Facebook, contul de Instagram şi să dai share articolului, dar şi Join în grupul nostru de Facebook Călătorii cu copii.